• 077-33340214
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اطلاعیه ها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

آموزش نقش قابل توجه ای در رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد. از همین رو، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متولی امر آموزش هستند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امور اشتغال و شناسایی و پرورش نیروی انسانی ماهر را برعهده دارد. در همین راستا نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که بهصورت مستقیم توسط این وزارت نظارت میشود، دارای ساختاری مهارتی در تامین نیروی انسانی ماهر فعالیت می کند.

از آن جایی که سیاست های کلان کشور به سوی خصوصی سازی می باشد، بدین منظور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز با برونسپاری آموزشهای مهارتی فرصت های ارائه خدمات بیشتری را در اختیار متقاضیان توانسته است، ارائه نماید. یکی ار افدامات صورت گرفته توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، برون سپاری و مشارکت مردمی در توسعه آموزش و مهارت می باشد، که منجر به تاسیس آموزشگاه باشد، که منجر به تاسیس آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای گردیده است.

توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است ؛ زیرا سرمایه گذاریهای زیربنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده مانده و یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره برداری قرار نمی گیرد .

بنابراین از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی ، نظام آموزش برای ایجاد مهارتهای لازم سرمایه انسانی است و در این میان آموزشهای فنی و حرفه ای تلفیقی است از علم ، فن و هنر و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد ایفا نموده و مضمونی توسعه ای دارد .

مهارت‌ها فقط در زمینه اقتصادی خلاصه نمی‌شود، بلکه توسعه سلامتی، اجتماعی، فرهنگی و ... به مهارت شناختی و غیر شناختی ربط دارد و در سیستم آموزش فنی حرفه ای، مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت همزمان با هم آموزش داده می‌شود که موجب پیشرفت و بهبود در فضایی خواهد بود که فرد بتواند در آن فضا اشتغال ایجاد نماید.

بر اساس اصل 44 قانون اساسي در خصوص كاهش تصدي گري دولت و تقويت بخش هاي مختلف نظام اقتصادي كشور، هدف از تشكيل آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد آموزش مهارت هاي پايه و پيشرفته به روش هاي مختلف حضوري ، تلفيقي و الكترونيكي است.

آموزش هاي مهارتي در دو بخش دولتي و خصوصي ارايه مي شود که بخش خصوصي در توسعه و ترويج فرهنگ مهارتي جايگاه ويژه اي دارد و بر اساس سند چشم انداز بيش از 40 درصد مهارت ها در حوزه خدمات،کشاورزي  فرهنگ هنر و صنعت در اين بخش هرساله ارايه مي شود.

بخش خصوصي آموزش فني و حرفه اي براي توسعه نيازمند کیفیت بخشی به آموزشها و لزوم بازار سازی و بازاریابی است ،چرا که انسجام ، مشارکت و مشتری مداری باید رویکرد آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد قرارگیرد.

اهمیت وحضور بخش خصوصی در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان جزئی از ارکان آموزشی کشور، به عنوان بازوی توانمند در مهارت آموزی و ایجاد اشتغال دولتي است و آموزشگاه های آزاد برای توسعه کار خود باید بازارهای جدید را پیدا کنند چراکه  در هر منطقه ای ممکن است مزیت های خاصی وجود داشته باشد و ضروری است به این مزیت ها بر اساس پتانسيل هر منطقه توجه ويژه شود.

تقويت بخش خصوصي، احياي جايگاه آموزش فني و حرفه اي و توجه به اهميت نقش آموزشهاي فني و مهارتي در ايجاد اشتغال پايدار است و لذا بايد باتوجه به اينكه آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد قابليتي بالقوه در جهت حركت در مسير توسعه، سازندگي و اشتغالزايي قلمداد مي شوند، تامين بخش اعظم نيروهاي ماهر و متخصص در حرفه هاي مختلف مورد نياز بازار كار را که وظيفه خطيري است بخش خصوصي در آن سهيم باشد.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد یک ضرورت است  و در این راه باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود و دولت با واگذاری‌ بخشی از فعالیت‌های خود به بخش خصوصی می‌تواند گام‌های مهم و تاثیر گذاری در راستای توسعه همه جانبه کشور و رونق اقتصادی بردارد که در حوزه مهارت آموزي آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي اين نقش را ايفا مي کنند.

عبدالمجيد دراهکي

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر


امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 در میان مولفه‌های تاثیرگذار در تحقق رونق تولید به عنوان شعار محوری سال، نیروی انسانی از عناصر بسیار تعیین کننده در دستیابی به این مهم به شمار می‌رود.تا دهه‌های نه چندان دور گذشته، منابع طبیعی و معادن زیر‌زمینی به عنوان اصلی‌ترین ثروت جوامع و کشور‌ها محسوب می‌شد و اساسا در ارزیابی ثروت کشور‌ها به بررسی میزان منابع و معادن زیرزمینی آنها پرداخته می‌شد، اما با آشکار شدن نتایج توسعه مبتنی بر نیروی انسانی توانمند و ماهر در برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپایی، نگاه به ثروت ملل تغییر کرد و امروزه یکی از مولفه های کلیدی دارایی یک ملت، دانش و توانش نیروی انسانی آن است.

در فراز و نشیب تحولات اقتصادی، صنعتی و تولیدی جوامع، نیروی انسانی به یکی از مولفه‌های بسیار تعیین کننده تبدیل شد، نیرویی که با نقش‌آفرینی سازنده و صحیح آن، ارزش افزوده فزاینده‌ای در سایه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی حاصل می‌شود، کیفیت کالا با ارتقای قابل توجهی همراه می‌شود و با دستیابی به چنین موفقیتی، زمینه و بستر رقابت‌پذیری در بازار‌های داخلی و بین المللی به نحو شایسته و مطلوبی فراهم می‌شود.

در صورت افزایش و تقویت رونق در عرصه تولیدی کشور، بسیاری از مشکلات، کمبودها، کاستی‌ها و چالش‌های پیش‌روی اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد که البته این مهم مستلزم اجرا و عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته در میان تمام دستگاه‌های کشور در بخش‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی و عموم مردم جامعه است و با این اوصاف در رأس این هرم، نیروی انسانی نقش محوری و اثرگذاری را ایفا می‌کند.

آموزش در بارورسازی هر چه بیشتر توانمندی نیروی انسانی نقش موثری را ایفا خواهد کرد، و هر آنچه بر توانمندی نیروی انسانی افزوده شود به همان میزان، بازدهی آن در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی و تحقق شعار سال بیشتر خواهد شد.

بر اساس ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان اصلی‌ترین دالان مهارت‌آموزی نیروی کار و ارائه دهنده آموزش‌های غیر‌رسمی در زمینه افزایش مهارت و دانش مطابق با فناوری روز در کشور شناخته شده است.بر اساس پایش های مستمر صورت گرفته از رصد اشتغال فارغ التحصیلان مهارتی این سازمان بیش از 42 درصد مهارت‌آموزان که دارای مهارت واقعی مورد نیاز بازار کار بوده اند جذب بازار کار شده و دیگر در زمره بیکاران نیستند.

اما یکی از نارسایی‌های موجود در این حوزه، ناظر بر این واقعیت است که متأسفانه به فراخور نیاز جامعه و کشور، دانشجو و نیروی انسانی تحصیلکرده، جذب نشده و به نوعی امروزه شاهد افزایش دانشجو‌های فارغ‌التحصیل بدون مهارت کافی در بسیاری از حوزه‌ها هستیم که نمود و بروز آن در افزایش ضریب بیکاری قابل مشاهده است که ضرورت دارد هدایت تحصیلی صحیح و افزایش میزان مهارت افزایی با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیری شود.

با بررسی آمار‌های منعکس شده در ارتباط با درصد بیکاری فصلی در کشور، این واقعیت عیان می‌شود که فارغ از کم توجهی در برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو، در عرصه استفاده و بهره‌گیری از نیرو‌های تحصیلکرده دچارغفلت‌هایی شده‌ایم که اگر غیر از این بود، امروزه بخش عمده جمعیت بیکار کشور در دایره فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار نمی‌گرفتند.از جمله این غفلت‌ها می‌توان به افزایش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و کاهش شدید و عدم توجه به تربیت تکنسین و کارگران ماهر در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

تلاش برای مهارت افزایی هر چه بیشتر در نیروی انسانی و تصحیح و اصلاح این فرهنگ که اشتغال لزوماً به پشت‌میز نشینی و فعالیت در فلان اداره یا سازمان دولتی خلاصه نمی‌شود، از ضروریاتی است که می‌باید به صورت مجدانه در راستای نهادینه سازی آن در میان افکار و اذهان عمومی و خانوار‌های ایرانی و فرهنگ عمومی جامعه تلاش شود.

به اعتقاد بنده در صورت ارتقای سطح مهارت افزایی از یک سو و هدایت تحصیلی صحیح و اصولی دانش آموزان، پیش از اخذ دیپلم، بسیاری از اهداف مورد نظر در خصوص تولید و عرصه اقتصادی کشور محقق خواهد شد و در حال حاضر با وجود برخی از کاستی‌ها، با برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور در عرصه نیروی انسانی به بهترین نحو ممکن در راستای حصول رونق تولید بهره برد.

افزایش ضریب صادرات، جذب سرمایه گذاری‌های داخلی، بهبود کیفی و کمی کالاها، ایجاد ثبات اقتصادی هر چه بیشتر، افزایش فرصت‌های شغلی، رقابت‌پذیری در اقتصاد و ده‌ها مولفه تاثیرگذار دیگر برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی از عناصری محسوب می‌شوند که در سایه فعالیت و نقش آفرینی موثر و سازنده نیروی انسانی قابل حصول و تحقق خواهد بود .

اینک که دولت و مجلس در اقدامی مشترک در جهت هماهنگی آموزش‌های مهارتی در سطح کشور نسبت به استقرارنظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی اقدام کرده اند و اولین جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال جاری برگزار شد حال ضرورت دارد تا تمام دستگاه‌های متولی ارائه آموزش‌های مهارتی در سطح کشور با وحدت رویه و جلوگیری از تداخل و موازی کاری با همدیگر و توجه جدی به صرفه‌جویی در اعتبار اندک این بخش از طریق هماهنگی با متولیان نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی تمام مساعی خویش را در جهت افزایش توان مهارتی مخاطبین و ذینفعان بردارند.

مهارت آموزی نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و کارآفرینی دارد و در دستیابی به توسعه پایدار اثرگذار است. در این میان با تاکید بر سخنان ریاست جمهوری مبنی بر تمرکز بر مقوله مهارت‌یابی و ارتقای بهره‌وری افراد، باید کوشید تا با ایجاد تناسب میان نظام آموزشی و نیاز بازار کار، جامعه را در مسیر رسیدن به اهداف کلان و توسعه‌ای هدایت کرد و این محقق نمی‌شود جز با ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در میان اقشار مختلف جامعه و تحقق شعار محوری نهضت مهارت افزایی و مهارت‌آموزی از گهواره تا گور.

با توجه به نقش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در راستای اشتغالزایی، با مهارت آموزی می‌توان به ارتقای سطح اقتصادی خانواده‌ها، ایجاد روحیه خودباوری و گسترش آموزش‌های مهارتی و تخصصی کمک کرد. کاهش شغل‌های کاذب و ناپایدار، کاهش آسیب‌های اجتماعی و دسترسی مناسب به خدمات اجتماعی از جمله دستاوردهای مهارت‌ورزی در نظام آموزشی به شمار می‌رود. با شناسایی مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانش آموزان به وسیله مشاوره‌ها در مقاطع تحصیلی می‌توان آنان را در مسیر درست تحصیلی هدایت کرد. دانش‌آموزان باید به طرف رشته‌های مهارتی بروند تا پس از پایان تحصیل بتوانند نیازهای آینده خود را برطرف سازند و با آگاه سازی و مشاوره خانواده‌ها در مدارس می‌توان فرزندان را به مهارت آموزی سوق داد.

البته همواره باید به این نکته توجه داشت صرف کارآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند کلید ایجاد اشتغال و رونق تولید باشد و متولیان مراکزآموزش فنی و حرفه‌ای باید تلاش کنند همگام با روند توسعه علوم، فنون و تکنولوژی در جهان و کشور نسبت به بروزرسانی نیروی انسانی، ابزار، تجهیزات، و منابع آموزشی تلاش کرده و آموزش‌های منطبق بر نیاز بازار کار و بر اساس نیازسنجی آموزش و منطبق بر سند توسعه و آمایش سرزمین و توسعه حکمرانی محلی اقدام کرده و همواره تلاش کنند که کیفیت آموزش های مهارتی را فدای کمیت نکرده و ارزش مدارک مهارتی را حفظ کنند؛ در این صورت به بنگاهی تقاضا محور تبدیل شده و به تدریج سازمان از عرضه محوری به تقاضا محوری از سوری صاحبان بنگاه های اقتصادی تبدیل خواهند شد.

به امید آن روز همچنان منتظر می‌مانیم تا فربه‌گی بخش خصوصی بخش مهارتی را با خود به تکاپوی بیشتر وادار سازد.


امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

دومین گزارش نظر خواهی از کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(با عنوان ما خانواده فنی و حرفه ای 2) با هدف تمرکز زدایی و پرهیز از اتخاذ تصمیمات بالا به پایین از سوی این سازمان منتشر شد.


سرخط خبرها

UP TOGGLE DOWN

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر: سیاست های آموزشی فنی و حرفه ای متناسب با بسته های حمایتی اشتغال است

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر گفت: در بسته های ابلاغی اقتصادی، حمایتی و اقتصاد مقاومتی،...

همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن صورت گرفت: بانوان آموزش فني و حرفه اي بوشهر تجليل شدند

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر گفت: در راستاي گراميداشت مقام شامخ زن و روز مادر از بانوان شاغل در...

کارکنان فني و حرفه اي بوشهر حائز رتبه هاي برتر مسابقات قرآن شدند

مدير کل آمزش فني و حرفه اي استان بوشهر گفت: در مرحله منطقه اي هشتمين دوره مسابقات قرآن کريم...

کارشناس آسيب هاي اجتماعي فني و حرفه اي بوشهر: مهارت آموزی 2500 نفر در معرض آسیب‌های اجتماعی در استان بوشهر

کارشناس آسيب هاي اجتماعي فني و حرفه اي بوشهر گفت: آموزش‌هاي مهارتي در راستای توانمند سازی افراد و...

وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي: مرکز آموزش فنی و حرفه ای عسلویه با همکاری پتروشیمی ها ساخته می شود

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی  در جلسه كارگره اشتغال استان بوشهر گفت: احداث مراكز آموزش فني و حرفه...

معاون فني و آموزشي فني و حرفه اي استان بوشهر: سربازان دریابانی استان بوشهر در پادگان‌ها آموزش هاي مهارتی می‌بینند

معاون فني و آموزشي فني و حرفه اي استان بوشهر گفت: آموزش در پادگان‌ها با هدف افزایش مهارت های فنی و...

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر: 4 هزار مددجوي کميته امداد تا پايان سال 98 مهارت افزايي مي شوند

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر گفت: با برنامه ريزي انجام شده تا پايان سال جاري 4 هزار...

همزمان با دهه مبارک فجرصورت گرفت: پیاده روی کارکنان آموزش فنی و حرفه ای بوشهر در راستای ترویج نشاط اجتماعی در محیط کار

مدير کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر ، گفت: برگزاری برنامه هايي از این نوع موجب ایجاد تحرک و...

تمام حقوق مادی و معنوی برای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر محفوظ می باشد