• 077-33340214
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اخبار اداره کل

ياداشت تخصصي؛ مهارت‌آموزی کار باید از کودکی و نوجوانی شروع شود

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آموزش فرهنگ کار، مهارت و کارآفرینی باید در دوران ابتدایی صورت بگیرد تا ذهن کودک از همان ابتدا با مباحث فن و مهارت آشنا شود و در جوانی به مشکل بیکاری برنخورد و به عنوان سربار در جامعه سرگردان نباشد.

آموزش فرهنگ کار، مهارت و کارآفرینی باید در دوران ابتدایی صورت بگیرد تا ذهن کودک از همان ابتدا با مباحث فن و مهارت آشنا شود و در جوانی به مشکل بیکاری برنخورد و به عنوان سربار در جامعه سرگردان نباشد.

هرچند نمی‌توان تنها علت مشکل بیکاری را بی‌مهارتی دانست اما قطعاً تخصص یا آشنایی نداشتن با هیچ کار و حرفه‌ای از دلایل مهم این معضل است چرا که هر مرکزی به‌دنبال نیروهایی است که توانایی‌های حوزه مربوط خودشان را داشته باشد و از طرفی سن بیکاران معمولاً به آنها اجازه یادگیری یک مهارت از صفر را نمی‌دهند پس برای پیشگیری از بیکاری در سنین بالا باید مسأله مهارت‌آموزی را از سنین پایین‌تر آغاز کرد که دوران نوجوانی بهترین زمان برای این کار است.

یکی از دلایل بیکاری، استفاده نکردن از دوره طلایی نوجوانی برای کسب مهارت است و به‌نظر می‌رسد وجود برنامه مهارت‌آموزی منسجم و مستمر برای دانش‌آموزان از آغاز مقطع تحصیلی متوسطه تا مرحله دریافت دیپلم می‌تواند گام بلند و مؤثری برای متخصص شدن یک نوجوان در یک مهارت باشد که در اینجا منظور از متخصص شدن، به‌طور دقیق توانایی کسب درآمد از آن مهارت است. مهارتی که می‌تواند در هر زمینه‌ای از جمله فنی و مهندسی، هنری، کامپیوتری و نرم‌افزاری باشد که در نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به بخش های خدمات ، صنعت ، کشاورزی ، صنایع دستی و ...  تقسیم می شود.

به بیانی دیگر اگر یک نوجوان دو امر درس و کسب مهارت را به موازات هم پیش ببرد و برای خستگی در کردن سراغ تفریح برود می‌تواند در سال‌های اول ورود به جوانی شخص مفیدی برای خود و جامعه باشد اما متاسفانه در حال حاضر زندگی نوجوانان به ترازویی تبدیل شده که یک کفه‌اش درس و کفه دیگرش تفریح ، بازيهاي کامپيوتري و موبايلي است و چه بسا کفه دوم سنگین‌تر از اولی باشد.

آموزش فرهنگ کار، مهارت و کارآفرینی باید در دوران ابتدایی صورت بگیرد تا ذهن کودک از همان ابتدا با این مباحث آشنا شود و در جوانی به مشکل بیکاری برنخورد.

مدارس دنیا از فعالیت‌های علمی صرف به توسعه کارآفرینی روی آورده‌اند و مباحث مربوط به این زمینه را به دانش آموز می‌آموزند درحالی که این تحول هنوز در مدارس ایران رخ نداده است که البته این نقش را تا حدودی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتي و خصوصي به عنوان مراکز مهارت‌آموزی ایفا می‌کنند.

طرح ایده مهارت‌آموزی به نوجوانان به‌معنای گنجاندن آن در سیستم آموزش و پرورش یا دانشگاه  نیست بلکه باید از ظرفیت‌ دیگر مراکز آموزشی استفاده کرد که با سازماندهی نیروها و تشکیل واحدهای تخصصی و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف شرایط یادگیری و پیاده‌سازی آموخته‌ها را برای نوجوانان فراهم کنند.

هر محصلی در کنار تحصیل باید یک پیوست کارآفرینی داشته باشد؛ یعنی مهارت‌هایی را کسب کند که منجر به کارآفرینی شود و اگر این کار را از همان دوره‌های ابتدایی و متوسطه برای دانش آموزان کلید بزنیم و آن‌ها را به مهارتی که هم مورد علاقه ایشان باشد و هم جامعه به آن نیاز داشته باشد سوق دهیم می‌توانیم کارآفرینی را در جامعه نهادینه کنیم و خوبی این طرح این است که اگر فرد با تحصیل و درس نتوانست به شغل مطلوبی برسد بتواند با کمک آن مهارتی که کسب کرده برای خود و جامعه مفید باشد. باید لیستی از اولویت‌های شغلی مورد نیاز جامعه تهیه و با مشاوره دادن به نوجوان او را در انتخاب مهارت صحیح کمک کنیم تا این طرح قابلیت اجرا پیدا کند.

در گذشته مبحثی به نام «غنی سازی اوقاف فراغت» وجود داشت اما نوجوان عصر حاضر دیگر چیزی به اسم اوقات فراغت ندارد. بازی‌هایی که ذهن نوجوان درگیرشان است دیگر از فوتبال و گل کوچک عبور کرده به پدیده‌ای بسیار اعتیادآور و وقت گیر به اسم شبکه‌های اجتماعی موبایل رسیده است. ظهور موج‌های برنامه ریزی شده غربی همچون «سلفی»، «چالش» و دابسمش نیز اولویت‌های یک نوجوان را از نشان دادن توانایی‌ها به نشان دادن تصاویر خود تغییر داده و کار را مشکل‌تر کرده است. همچنین «لایک»، «کامنت» و «فالوئر» هایی که توسط دیگران نثارش می‌شوند را به منزله «تأیید» تلقی می‌کند و او را برای ادامه این مسیر مصمم‌تر می‌سازد.

ریشه این معضل در این است که نوجوان بیش از آنکه به معنا توجه کند، به سبک توجه می‌کند و جذابیت‌های سبک‌ها او را به‌دنبال خود می‌کشانند. اگر همه مسئولین را متقاعد کردیم که «طرح مهارت‌آموزی» به دانش آموزان را در مقطع متوسطه اجرا کنند مانع بزرگ‌تری که بر سر راه قرار دارد سر به راه نشدن خود نوجوان است؛ به بیان دیگر مسأله این است که چگونه یک نوجوان را متقاعد کنیم که باید به حدود 20 سالگی که رسید، درآمد مالی داشته باشد؟

یکی از این راه‌ها استفاده از ظرفیت «روحیه تقلید از همسالان» در نوجوان است. این روحیه از برجسته‌ترین ویژگی‌های هر نوجوانی است؛ به‌گونه‌ای که اگر ببیند بیشتر همسالانش سراغ چیزی بروند او نیز با علاقه سراغ آن می‌رود. بنابراین اگر بتوان با ایجاد جوی مثبت عده‌ای از نوجوانان را سمت مهارت‌آموزی سوق داد، آوردن بقیه آنها به این وادی کار آسانی خواهد بود به ویژه اگر تأثیرات و ثمراتش را به‌صورت ملموس مشاهده کنند.

بر این اساس می‌توان گفت حل مشکل بیکاری در گرو نگاه ریشه‌ای به این موضوع و سرمایه‌گذاری بر نوجوانان است و ایجاد رابطه هماهنگ و تنگاتنگ بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تدوین برنامه‌های بلندمدت و از همه مهم‌تر توجیه خانواده‌ها و خود نوجوانان می‌تواند عامل نجات کشور از این قصه پر غصه باشد و می‌شود به داشتن چشم‌اندازی خوب برای حل معضل بیکاری در سال‌های آینده امید داشت. مهارت‌آموزی در بازار کار می تواند مشکلات را از دوش نهاد دولت برداشته و این عمل باید از ریشه در مدارس به نوجوانان به‌صورت عملی آموزش داده شود.

از سویی آموزش فنی و حرفه‌ای از ارکان مهم و اساسی برای ورود افراد به بازار کار و دستیابی به مشاغل پایدار و باثبات محسوب می‌شود اما به گواه آمار و ارقام موجود اغلب مراجعین به بنگاه هاي اقتصادي فاقد هرگونه مهارت فنی و حرفه‌ای لازم برای حضور در بازار کار و دریافت مشاغل فنی هستند و تمایلی نیز به فراگیری این آموزش‌ها نشان نمی‌دهند به‌گونه‌ای که متأسفانه فرهنگ اشتغال در جامعه امروز به سمت دریافت مشاغل سهل‌الوصول پیش رفته و اغلب جوانان تحصیل‌کرده حاضر به کسب مهارت‌های فنی در کنار مدرک دانشگاهی و تحصیلی خود نیستند.

بايد در جامعه ما افراد به آموزش‌ها و تخصص‌های فنی توجه کنند جوانان می‌توانند به راحتی برای خود کسب و کار ایجاد کنند زیرا صنایع ما به افراد متخصص نیاز دارد و این از مزایای رشته‌های فنی در کشور است که از بازار کار خوبی برخوردار هستند.

ابراهيم حسيني

مسئول روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر


سرخط خبرها

UP TOGGLE DOWN

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: مجتمع های ارتقای مهارت مجهز در منطقه آزاد ارس برای پویایی اقتصاد و اشتغال زایی راه اندازی می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در مراسم انعقاد تفاهم...

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر: 170 استاندارد مهارتي در استان بوشهر تدوين مي شود

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر، گفت: در راستاي توسعه آموزش هاي مهارتي بر اساس نياز بازار...

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر : ۱۰ هزار سرباز وظیفه در استان بوشهر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: براساس تفاهم‌نامه میان نیروهای مسلح و وزارت...

فرماندار شهرستان عسلويه: داشتن مهارت یکی از ضرورت های اشتغال پایدار در کشور است

فرماندار شهرستان عسلويه، گفت: اشتغال پایدار یک موضوع اساسی است که فقط با پول ایجاد نمی‌شود و داشتن مهارت و...

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر: کارگاه مهارت آموزی عکاسي سربازان در نيروي انتظامي بوشهر افتتاح شد

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر،گفت:  در راستاي مهارت آموزي کارکنان وظيفه نيروهاي مسلح...

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر: جهش تولید بدون توجه به مهارت آموزی در جامعه محقق نخواهد شد

مدير کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر، گفت: توسعه مهارت آموزی نیاز فعلی در سطح استان بوشهر است و...

فرماندار شهرستان کنگان: تاثیر مراکز فنی و حرفه ای در کشف استعداد ها و علاقه مندیهای جوانان غير قابل انکار است

فرماندار شهرستان کنگان گفت: باید زمینه ترغیب مردم به آموزش های فنی و حرفه ای تسهیل شود.

فرماندار شهرستان دشتستان: ضرورت گسترش مهارت آموزی به عنوان سیاست اولویت دار نظام آموزشی در شهرستان دشتستان

فرماندار شهرستان دشتستان گفت: توجه به مهارت آموزی و تربیت نیروی متخصص بایستی به عنوان سیاست اولویت دار نظام...

تمام حقوق مادی و معنوی برای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر محفوظ می باشد